Stk. 1. Det er forbudt at køre usportsligt og ureglementeret.
Stk. 2. Ved kørsel på bane gælder følgende:
-
Køreren har
ubetinget pligt til at efterkomme de givne flagsignaler
-
Den kører som
ligger forrest, må vælge sig ideal linien, og derved udnytte hele
banebredden. De efterfølgende kørere skal tage hensyn til dette.
jvf. stk. 3 og Fig. A.
-
To lige hurtige
karts, som ved en kurves begyndelse har nøjagtig samme position,
skal begge respektere den andens ideallinie gennem hele kurven. jvf.
stk. 3 og Fig. B.
-
En kører, der har
en konkurrent på siden af sig, må ikke køre ind i dennes bane. jvf.
stk. 3.
-
Kontakt mellem 2
gokarter skal så vidt mulig undgås, og må slet ikke resultere i
afkørsel.
-
Er der tæt kamp
imellem 2 kører, må den forreste kører kun skifte vognbane en gang
per langside for at spærre af.
-
En kører, som
kommer i den situation, at han skal overhales (f.eks. hvis han er en
omgang bagud eller har maskinhavari) må aldrig optræde usportsligt
ved at prøve at forhindre dette. Endvidere skal han udvise størst
muligt hensyn til de bagfra kommende ved at give tilstrækkeligt
plads, så de kan slippe forbi.
-
En kører som har
til hensigt, at nedsætte hastigheden, skal markere dette med en
oprakt arm (gælder ikke ved nedbremsning i sving)
Stk. 3. Ved GK98’s grundlæggende princip for hvornår 2 gokarts er side
om side gælder:
-
Er den bagfra
kommende kørers forhjulsaksel på linie med den foran kørernes
baghjulsaksel betragtes de 2 gokarts at køre side om side, og derved
skal man holde sin bane så der er plads til begge i en kurve. Man må
altså ikke skære ind foran for at spærre af, og dermed afkørsel kan
opnås. Fig. C.
-
Har den bagfra
kommende kører ikke fået sin forhjulsaksel op på linie med den
forankørendes baghjulsaksel, skal den bagfra kommende vige på vej
ind i en kurve, og dermed undgå afkørsel af den forankørende.
Fig. D.
-
Bagfra kommende skal have bremset normalt ned som alle andre til et
sving, og må derfor ikke bruge forankørende som stopklods for at
vinde retten til at være betegnende side om side.
Godkendt 15/11-14
Stk. 4. Er der noget forhold som ikke er nævnt i stk. 2., men
gokartcenteret mener påkrævet skal disse også efterleves.
Regler for
udskiftning af gokart i løb
§ 1. Hvornår er en
gokart ubrugelig
Stk. 1. En defekt
gokart kan altid blive skiftet ud uden restriktioner.
Stk. 2. En langsom
kørende gokart kan få lov til at blive skiftet ud hvis gokartcenteret
indvilliger i det. Der skal dog være et kriterium opfyldt for at GK98
kan betegne det som lovligt.
-
En lovlig udskiftning af en gokart måles ved at over de sidste 5 omgange
skal gokarten være gennemsnitlig minimum 1. sekund langsommere end den
forankørende. (Det vil sige at have tabt minimum 5 sekunder på 5
omgange.)
- Målingen
er ikke brugbar hvis man har været udsat for uheld, så skal målingen
startes på ny.
§ 2. Hvordan skal
gokarten udskiftes
Stk. 1. Ved et
grandprix løb må der skiftes når målingen er afsluttet uden yderligere
konsekvens.
Stk. 2. Ved et Lemans
må der skiftes når målingen er afsluttet, men det må ikke foregå ved et
indlagt køreskifte.
§ 3. Evt. straf
Stk. 1. Hvis målingen
ikke overholder kriterierne i §1 stk. 2, så uddeles der en straf på 5
straf placeringer. |