Svebølle preview

10 maj 2012

Lørdag d. 19. maj med samling kl. 12:30 bliver sommeren officielt skudt igang når Svebølle GP skal afvikles. Om sommeren så byder på solskin eller som det er for vane når turen går den vej betyder regn må vi vente og se.

Tre heat skal afvikles med max. 7 i hvert heat, det betyder der ikke indkaldes reserver hvis vi mangler over 21 kørere ialt. Heat C ligger ud først og dagens løb er en premiere for rullestarten. Det betyder der ikke bliver stående start og det er derfor den forreste der er master og skal line feltet op på opvarmningsomgangen. Der vil være 2 tilstede fra løbsledelsen som markere om feltet er korrekt linet op så løbet kan sættes igang umiddelbart når langsiden nås, eller om der skal køres endnu en omgang før feltet er placeret korrekt. Når startlinien passeres ved grønt signal er løbet igang og overhalinger vil være tilladt. Derefter følger heat B og heat A i nævnte rækkefølge.

Udover rullestarten og der også indlagt et pitstop til hver kører i løbet. Det betyder at man mindst en gang skal i pit og løbe en omgang rundt om karten. Pitvinduet åbner 5 min. inde i løbet og lukker 5 min. før løbet flages af.

For at alle skal kende regler og fremgangsmåde for en rullestart vil vi her beskrive reglerne samt en video på hvordan en korrekt rullestart sættes igang.

Start gridden med afbud og hvem som er indkaldt som replacement findes her >>

§ 1. Rullestart

Stk. 1.   Køreren holdene i pole-position bliver betegnet som master. Up-lining foregår fra den første omgang.

Stk. 2.   Masteren er ansvarlig for, at feltet bliver samlet inden starten. Masteren skal derfor under up-liningen holde igen, indtil feltet er samlet. Når feltet er samlet skal masteren holde jævn fart, hverken for hurtigt eller langsomt, afpasset efter de øvrige kørere i feltet. De øvrige kørere skal hele tiden holde deres placering i forhold til masteren, dvs. mangler der en kører, skal der holdes en plads åben. Under starten må der ikke accelereres før den markerede linje er passeret af de to førende karts.

Stk. 3.   Når Start- måldommeren skønner, at kørerne er placeret korrekt, startes heatet.

Stk. 4.   Hvis en kører, inden han/hun har nået startstregen, afviger fra sin startplacering på en sådan måde, at han/hun har fordel heraf, kan følgende sanktioner anvendes:

- Starten godkendes og vedkommende modtager det sorte flag eller der dømmes tyvstart

(omstart).

- Hvis der dømmes tyvstart 2 gange i samme heat mod samme kører skal denne enten placeres sidst i              feltet, eller udelukkes fra det pågældende heat.

Stk. 5.   Start- og måldommeren har til opgave dels at dømme om der er sket tyvstart, afvigelse af startplacering samt at fastlægge den rækkefølge, i hvilken de deltagende passerer målstregen.

 

News Headlines

Back to home

GK98.DK    >>        >>