Giang Nguyen
mener det skal være slut med at en pole-start kun skal
give 1. pladsen i få sekunder, og har dermed lagt en
videnskabelig bevist plan for hvordan den skal skæres,
når han starter i den nye sæson med det for øje at køre
sig i medaljerne.
Hvordan gik det for dig i denne sæson der lige er
overstået?
Meget svingende vil jeg sige. De
første to løb hvor jeg var reservekører gik godt med
nogle hurtige tider og to vundne heats. Da jeg så blev
fast kører begyndte det at gå skidt men der var heller
ikke de rigtige betingelser for at jeg kunne gøre det
godt. Her tænker jeg på de to løb i Roskilde og Tørring
hvor det var regnvejr. Jeg har aldrig kørt i regnvejr
før og det kunne tydeligt ses. Det efterfølgende løb i
Svebølle var heldigvis i tørvejr men der har jeg aldrig
kørt før, og skulle køre i 3. heat pga min langsomme tid
i Tørring. Det gik så udmærket indtil speederen satte
sig fast og jeg spandt rundt. Efter det blev repareret
fik jeg dog sat 2. hurtigste tid, hvilket lovede godt
til det næste løb i Århus. For mig var løbet i Århus en
af sæsonens højdepunkter. Banen var forrygende med en
god kombination af små langsomme sving og lange hurtige.
Opvarmningen kunne næsten ikke have været værre. Jeg fik
en kart, der var på halv choker og over 5 sekunder
langsommere end den burde være, så jeg måtte vente til
løbet for rigtigt at kunne finde ud af hvor hurtigt
svingene kunne tages. I selve løbet fik jeg en god start
og kæmpede for første og desværre eneste gang med i
toppen. Det resulterede i en tilfredsstillende 2.plads
og hurtigste tid. Min pole fik jeg på flot rookie manér
omsat til en afkørsel i første sving i Holbæk. Min
største bommert i en sæson hvor der var rigelige at
vælge imellem.
Indfriede du dine egne forventninger til den netop
overstået sæson?
Både ja og nej. Jeg fik vist at
jeg kan køre stærkt men jeg er alt for ustabil. Min
største udfordring ligger i at køre konstante tider og
holde karten på banen. I den henseende har jeg skuffet.
Sejren i sidste afdeling af SMAG med Emil overgik dog
alle forventninger og en 3. plads til 12t leman var også
et resultat Dennis, Emil og jeg kan være stolte af.
Har du nogen planer om at forhandle med et nyt team
til serien næste år?
Jeg har ikke tænkt mig aktiv at
opsøge muligheder for at skifte hold men hvis der kommer
et godt tilbud, vil jeg da overveje det.
Hvad er dine ambitioner og mål for næste år?
At køre hurtigere, mere konstant
og holde karten i den rigtige retning. Jeg håber at
kunne blande mig i toppen af kørermesterskabet og måske
få en medalje når sæsonen slutter. Det bliver dog meget
svært med det tætte felt og min ustabile kørsel. Det
kommer også til at afhænge meget af karten og vejret.
Passer løbskalenderen godt til dig?
Den kunne godt have været bedre.
Jeg tror det er vigtigt med en god start på sæsonen og
jeg tror ikke Brøndby er en af mine stærke baner. Jeg
ville have foretrukket Kastrup. Jeg ærgrer mig også lidt
over at Århus og Svebølle ikke er med på kalenderen da
jeg godt kan lide banerne. De to nye i Auning og Lockarp
ser dog også meget lovende ud.
Hvad skal du bruge jule-pausen til?
Jeg skal selvfølgelig bruge den
kostbare tid på at komme i bedst mulig form til den nye
sæson. Til at nå målet har jeg lavet en 3 punkts plan
kaldet TÆT® – Træne, Æde, Træne, der har til formål at
udvikle både krop og sjæl:
1. Træne (sjæl)
Jeg har skaffet mig et logitech G25 rat
og pedal sæt. Med diverse simulator og MOD udviklings
software har jeg tænkt mig at genskabe de forskellige
kartbaner. Så regner med at få en del "simulator" tid.
Har hørt det har hjulpet Lewis Hamilton en del.
Så med tusindvis af simulator timer,
især på de for jer andre ukendte nye baner i Lockarp og
Auning, vil jeg have en markant fordel.
2. Æde (krop)
Jeg skal grov vold svine æde helt vildt
så jeg kan tage utallige mange kilo på. Mit mål er 25 kg
resulterende i 0,3 sekund vundet på banen (konservativt
skøn). Som eksempel kan man jo bare se på Emil. Da han
blev vejet til 54 kg i starten af sæson 2007, var han
langsommere end én handicappet skildpadde. Da han så fik
smidt hvalpefedtet i løbet af sæsonen og fik lidt højde
og drøjde og en kampvægt på over 70 kg, begyndte han at
køre fra alle.
3. Træne (krop og sjæl)
Balle, lår og ankel træning. Enhver ved
jo at motorsport er fysisk krævende og en
motorsportsatlet skal være i tip top form så derfor er
fysisk træning vigtig.
De vundne kilo fra punkt 2. skal jo
helst være de rigtige steder og her er tyngdepunkt det
afgørende. For at opnå lavest muligt tyngdepunkt skal de
vundne kilo fordeles på baller, lår og ankel og helst i
venstre side da de fleste baner kører med uret. Med
denne træning vil Rubens tyngdepunktsfordel ikke bare
være neutraliseret men betydeligt overgået.
TÆT® vil ca. give 0,741 sekund på en
typisk bane som Kastrup (selvfølgelig mere i Holbæk hvor
Sunke bare kan vente sig), hvor med jeg sagtens kan
tillade mig en afkørsel og stadig vinde.
PS: Martin Ibinger skal lægge mærke til
at TÆT® er et registreret varemærke så ikke noget med at
kopiere. Og nej, det er ikke til salg. |