Emil ligger pres på Giang

31 okt 2010

Debut'en for GK98 på den nye bane i det gamle Carlsberg var ventet med spænding. Der var gået mange rygter om hvor glat og umulig banen var at køre på så mødet var på forhånd udråbt til et high risk race. Men efter løbet stod det klart at den store udfordring på den ellers spændende og udfordrende bane ikke var det glatte underlag, men derimod nogle andre hurdler som vi kommer til senere. Nok var banen glat men vi beviste i klubben at alle havde erfaringen med disse omstændigheder og der blev kørt efter forholdene og forholdsvis sikkert. Personalet og omgivelserne især opdateringerne på skærmen over løbet virkede meget professionelt, og man følte sig godt tilpas derinde og med den følelse at vi kommer gladeligt tilbage.

Men når det er sagt er der alligevel nogle hurdler som vi ikke kan komme udenom. Da banen er snæver og med mange skarpe sving var der ikke stort set ingen overhalingsmuligheder. Den eneste måde man sikkert kunne erobre en plads frem var at vente på en kørefejl fra den forankørende. Her kunne det have været bedre med nogle karts som havde været meget hurtigere i optrækket, så man kunne køre mere teknisk i svingene. Men sværhedsgraden faldt en del da men kunne sidde og tælle får før karten kom op i hastighed ud af svingene. Så en oplagt mulighed at ændre gearingen så karten trækker hurtigere op og lader den gå udover tophastigheden, da denne kunne nåes i 3-4 sek. af løbet.

En anden katastofal fejl på banen er gridden. Banen er lagt ud til et max. på 16 karter på banen, og med den korte start-mål langside betød det at grid placeringer var alt for tæt og dem som startede i positionerne 1-3-5-7 havde en stor fordel i forhold til den som startede 2'er. Man skulle nok havde reduceret gridden til 12 placeringer så der var større afstand når gridden bliver linet op, så pladserne 2- 4- 6 - 8 havde en større mulighed i starten af løbet. Det er en ommer.

Nok om forholdene og der blev faktisk kørt en fantastik race, hvor heat B startede dagen. Henrik Mathiasen lå længe i front, men blev i slutningen af løbet indhentet og overhalet af Martin Ibinger som var noget nær dagens eneste reelle overhaling. Nick Andersen tog heatet's 3. plads.

Heat A var Giang Nguyen i pole men han kunne ikke holde pladsen i front, da en meget koncentreret Emil Lüthgens tog sejren og kunne indhente 3 point på Giang, som med dette resultat betyder at der inden det sidste løb i Holbæk kun adskiller 1. pladsen og 2. pladsen i mesterskabet med sølle 2 point. Giang holder dermed fast i 1. pladsen og har alle muligheder for selv at afgøre tingene da han starter i pole i Holbæk foran Emil.

Tim Birk tog løbets 3. plads foran Claus Rhymer. Kenneth Fridthjof tog 5. pladsen og i mesterskabet halede Claus 2 point ind på Kenneth så der om mesterskabets 3. plads også kun adskiller dem med 2 point i Kenneth's favør. Claus starter 4'er og Kenneth 5' er i Holbæk.

Med resultatet i Københavns GP blev nogle ting sat på plads og andre titler er inde i en dræbende finale ind årets sidste løb. I team mesterskabet har team Cobra stadig chancen for at tage 1. pladsen fra team SPARKZ Racing. Hvis team Cobra vinder i Holbæk og team SPARKZ Racing tager 2. pladsen, så er team Cobra mester.

I middle championship sikrede Claus Rhymer sig titlen og i heavy championship er Kenneth Fridthjof også sikker.

I GK98-cuppen fører Henrik Mathiasen stadig, men han tabte lidt terræn til Emil Lüthgens så vi må vente endnu et race før vi har en afgørelse.

Årets fighter føres fortsat af Henrik Pedersen, men han presses nu hårdt af Jesper Krohn. Endnu ingen afgørelse.

GK98.DK    >>        >>