Feltet i GK98
er delt op to lejre. 2/3 af medlemmer syntes der bliver
kørt for hårdt og mange er i dybe overvejelser om de
står foran et stop da de sætter helbreddet højere end
deres elskede sport. Den sidste 1/3 del af feltet mener
at de selv nok kører lidt for hårdt engang imellem, og
det er den 1/3 del vi skal have fat i. GK98 tolerer ikke
at der køres stockcar eller bruger karten til at bokse
med.
GK98's motto
om at det skal være sjovt skal understreges, og så skal
et par hidsige elementer ikke ødelægge det for at vinde
en placering. Derfor har vi valgt at køre en oplysnings
kampagne henover sommeren, og i den første del tidligere
kunne vi læse at hård kørsel vil i fremtiden blive
straffet med det samme og i den grad hårdere. Men hvad
er egentlig tilladt og ikke tilladt når man først får
sat sig i karten når man kører med i GK98 regi.
Vores
færdselsregler er til for at skal overholdes, og der er
nu fast som minimum en advarsel og en bøde på 25 kr.
hvis man kører ind i en anden og vedkommende kører af
under milde omstændigheder. Og under milde
omstændigheder vil de fleste uforudsete uheld
kategoriseres, men det er klart hvis der viser sig en
mere overlagt handling fra en kører vil straffen
skærpes, og man kan i værste tilfælde udelukkes fra løb.
Vi henviser her til vores færdselsregler og udpeger det
vigtigste.
Stk. 1. Det er forbudt at køre usportsligt og ureglementeret.
Stk. 2. Ved kørsel på bane gælder følgende:
-
Køreren har
ubetinget pligt til at efterkomme de givne flagsignaler
-
Den kører som
ligger forrest, må vælge sig ideal linien, og derved udnytte hele
banebredden. De efterfølgende kørere skal tage hensyn til dette.
jvf. stk. 3 og Fig. A.
-
To lige hurtige
karts, som ved en kurves begyndelse har nøjagtig samme position,
skal begge respektere den andens ideallinie gennem hele kurven. jvf.
stk. 3 og Fig. B.
-
En kører, der har
en konkurrent på siden af sig, må ikke køre ind i dennes bane. jvf.
stk. 3.
-
Kontakt mellem 2
gokarter skal så vidt mulig undgås, og må slet ikke resultere i
afkørsel.
-
Er der tæt kamp
imellem 2 kører, må den forreste kører kun skifte vognbane en gang
per langside for at spærre af.
-
En kører, som
kommer i den situation, at han skal overhales (f.eks. hvis han er en
omgang bagud eller har maskinhavari) må aldrig optræde usportsligt
ved at prøve at forhindre dette. Endvidere skal han udvise størst
muligt hensyn til de bagfra kommende ved at give tilstrækkeligt
plads, så de kan slippe forbi.
-
En kører som har
til hensigt, at nedsætte hastigheden, skal markere dette med en
oprakt arm (gælder ikke ved nedbremsning i sving)
Stk. 3. Ved GK98’s grundlæggende princip for hvornår 2 gokarts er side
om side gælder:
-
Er den bagfra
kommende kørers forhjulsaksel på linie med den foran kørernes
baghjulsaksel betragtes de 2 gokarts at køre side om side, og derved
skal man holde sin bane så der er plads til begge i en kurve. Man må
altså ikke skære ind foran for at spærre af, og dermed afkørsel kan
opnås. Fig. C.
-
Har den bagfra
kommende kører ikke fået sin forhjulsaksel op på linie med den
forankørendes baghjulsaksel, skal den bagfra kommende vige på vej
ind i en kurve, og dermed undgå afkørsel af den forankørende.
Fig. D.
Stk. 4. Er der noget forhold som ikke er nævnt i stk. 2., men
gokartcenteret mener påkrævet skal disse også efterleves.
|