Sommerkampagne: Synderne skal skoles

12 juli 2010

Feltet i GK98 er delt op to lejre. 2/3 af medlemmer syntes der bliver kørt for hårdt og mange er i dybe overvejelser om de står foran et stop da de sætter helbreddet højere end deres elskede sport. Den sidste 1/3 del af feltet mener at de selv nok kører lidt for hårdt engang imellem, og det er den 1/3 del vi skal have fat i. GK98 tolerer ikke at der køres stockcar eller bruger karten til at bokse med.

GK98's motto om at det skal være sjovt skal understreges, og så skal et par hidsige elementer ikke ødelægge det for at vinde en placering. Derfor har vi valgt at køre en oplysnings kampagne henover sommeren, og i den første del tidligere kunne vi læse at hård kørsel vil i fremtiden blive straffet med det samme og i den grad hårdere. Men hvad er egentlig tilladt og ikke tilladt når man først får sat sig i karten når man kører med i GK98 regi.

Vores færdselsregler er til for at skal overholdes, og der er nu fast som minimum en advarsel og en bøde på 25 kr. hvis man kører ind i en anden og vedkommende kører af under milde omstændigheder. Og under milde omstændigheder vil de fleste uforudsete uheld kategoriseres, men det er klart hvis der viser sig en mere overlagt handling fra en kører vil straffen skærpes, og man kan i værste tilfælde udelukkes fra løb.

Vi henviser her til vores færdselsregler og udpeger det vigtigste.

Stk. 1. Det er forbudt at køre usportsligt og ureglementeret.

Stk. 2. Ved kørsel på bane gælder følgende:

  • Køreren har ubetinget pligt til at efterkomme de givne flagsignaler

  • Den kører som ligger forrest, må vælge sig ideal linien, og derved udnytte hele banebredden. De efterfølgende kørere skal tage hensyn til dette. jvf. stk. 3 og Fig. A.

  • To lige hurtige karts, som ved en kurves begyndelse har nøjagtig samme position, skal begge respektere den andens ideallinie gennem hele kurven. jvf. stk. 3 og Fig. B.

  • En kører, der har en konkurrent på siden af sig, må ikke køre ind i dennes bane. jvf. stk. 3.

  • Kontakt mellem 2 gokarter skal så vidt mulig undgås, og må slet ikke resultere i afkørsel.

  • Er der tæt kamp imellem 2 kører, må den forreste kører kun skifte vognbane en gang per langside for at spærre af.

  • En kører, som kommer i den situation, at han skal overhales (f.eks. hvis han er en omgang bagud eller har maskinhavari) må aldrig optræde usportsligt ved at prøve at forhindre dette. Endvidere skal han udvise størst muligt hensyn til de bagfra kommende ved at give tilstrækkeligt plads, så de kan slippe forbi.

  • En kører som har til hensigt, at nedsætte hastigheden, skal markere dette med en oprakt arm (gælder ikke ved nedbremsning i sving)

                    

 

Stk. 3. Ved GK98’s grundlæggende princip for hvornår 2 gokarts er side om side gælder:

  • Er den bagfra kommende kørers forhjulsaksel på linie med den foran kørernes baghjulsaksel betragtes de 2 gokarts at køre side om side, og derved skal man holde sin bane så der er plads til begge i en kurve. Man må altså ikke skære ind foran for at spærre af, og dermed afkørsel kan opnås. Fig. C.

  • Har den bagfra kommende kører ikke fået sin forhjulsaksel op på linie med den forankørendes baghjulsaksel, skal den bagfra kommende vige på vej ind i en kurve, og dermed undgå afkørsel af den forankørende. Fig. D.

Stk. 4. Er der noget forhold som ikke er nævnt i stk. 2., men gokartcenteret mener påkrævet skal disse også efterleves.

                               

GK98.DK    >>        >>