Grandprix of
Jylland blev i år for første gang afholdt i Vandel, og
sikke en oplevelse. Mødet med Vandel efter den meget
positive omtale banen har fået rundt omkring i det
ganske land, må siges at leve op til omtalen. Den
forholdsvise nyere anlagte bane, lever i den grad op til
en højhastighedsbane, men modsat til andre lignende
baner, så er den samtidig teknisk krævende. Især tre
sving kunne man komme ind med fuld pedal, men så mistede
man udgangsfart ud af svinget og bagfra kommende kunne
indhente et par meter på de efterfølgende langsider. Man
skulle derfor tilpasse farten ind i de omtalte sving så
man kunne få et godt udgangspunkt ud af svinget, men så
kom der tit en bagfra og kørte indenom, og i mange
situationer kunne den som havde ønsket sig en høj
udgangsfart derfor bremse ned for ikke at kollidere med
de forbi kørende.
Udover de tre
tekniske sving er der yderligere to punkter på banen som
fortjener en omtale. Den første er stedet hvor banen
falder ca. 120 cm ned efter en højre kurve med fuld
fart, hvilket giver fornemmelsen af at man flyver ud
over og derfra går det ned af et langt stræk til det
andet punkt som tages med et hårdt tryk på bremsen efter
gokarten har snurret i fulde omdrejninger og så ind i
nascar kurven. Der er dog et punkt hvor vi kan kritisere
den ellers så perfekte bane, og det er at der kun var et
sædeindlæg og det kunne mærkes på mange efterfølgende at
de ikke sad så godt fast i sædet, når svingene ændrede
retning i fuld fart. Status over Vandel må være at os
Sjællændere er misundelige på Jyderne, men det er med
garanti ikke sidste gang vi har besøgt Vandel.
Selve løbet
blev afgjort da Emil Lüthgens tog sejren sikkert hjem
fra pole, og kunne samtidig køre banens 4. hurtigste tid
i sin levealder. Tre har tidligere været under 55 sek.,
og Emil var derfor den 4. kører der gjorde det. På. 2.
pladsen kom Giang Nguyen ind som det meste af løbet lå
og kæmpede med Ronnie Fridthjof. Men Ronnie bakkede af
til sidst og blev efterfølgende overhalet af Henrik
Mathiasen som tog 3. pladsen.
Efter løbet
blev vi alle samlet af officials og de var meget
imponeret over vores køreevner, hvor de ikke før haft 20
karter på banen af gangen som alle har kørt så hurtige
omgangstider. Og det blev også nævnt at det var lige før
Emil fik det sorte flag, så bane rekorden ikke kom i hus
da det var officials selv som stod for den.
|