§1 Færdselsregler |
Stk. 1. Det er forbudt at køre usportsligt og ureglementeret. |
-2 /
-5 / -8 / -10 point
-2
point
-2
point
-2
point |
Stk. 2. Ved kørsel på bane gælder følgende:
-
Køreren har ubetinget pligt til at
efterkomme de givne flagsignaler
-
Den kører som ligger forrest, må
vælge sig ideal linien, og derved udnytte hele banebredden. De
efterfølgende kørere skal tage hensyn til dette. jvf. stk. 3 og
Fig. A.
-
To lige hurtige karts, som ved en
kurves begyndelse har nøjagtig samme position, skal begge respektere
den andens ideallinie gennem hele kurven. jvf. stk. 3 og Fig. B.
-
En kører, der har en konkurrent på
siden af sig, må ikke køre ind i dennes bane. jvf. stk. 3.
-
Kontakt mellem 2 gokarter skal så
vidt mulig undgås, og må slet ikke resultere i afkørsel.
-
Er der tæt kamp imellem 2 kører, må
den forreste kører kun skifte vognbane en gang per langside for at
spærre af.
-
En kører, som kommer i den
situation, at han skal overhales (f.eks. hvis han er en omgang bagud
eller har maskinhavari) må aldrig optræde usportsligt ved at prøve
at forhindre dette. Endvidere skal han udvise størst muligt hensyn
til de bagfra kommende ved at give tilstrækkeligt plads, så de kan
slippe forbi.
-
En kører som har til hensigt, at
nedsætte hastigheden, skal markere dette med en oprakt arm (gælder
ikke ved nedbremsning i sving)
|
|
|
-2 /
-5 point
-2 /
-5 point
-2 /
-5 point
|
Stk. 3. Ved GK98’s grundlæggende princip for
hvornår 2 gokarts er side om side gælder:
-
Er den bagfra kommende kørers
forhjulsaksel på linie med den foran kørernes baghjulsaksel
betragtes de 2 gokarts at køre side om side, og derved skal man
holde sin bane så der er plads til begge i en kurve. Man må altså
ikke skære ind foran for at spærre af, og dermed afkørsel kan opnås.
Fig. C.
-
Har den bagfra kommende kører ikke
fået sin forhjulsaksel op på linie med den forankørendes
baghjulsaksel, skal den bagfra kommende vige på vej ind i en kurve,
og dermed undgå afkørsel af den forankørende.
Fig. D.
-
Bagfra kommende skal have bremset normalt ned som alle andre til et
sving, og må derfor ikke bruge forankørende som stopklods for at
vinde retten til at være betegnende side om side.
|
-10
point |
Stk. 4. En bevidst handling straffes maximalt. |
|
Stk. 5. Er der noget forhold som ikke er nævnt i stk. 2., men
gokartcenteret mener påkrævet skal disse også efterleves. |
|
|
|
|
§2 Klage
-1
point
-1
point |
Stk. 1. Alle klager skal indgives lige efter
løbet og helst inden alle parter i sagen har
forladt stedet.
-
Tidsfristen er max. 1 timer efter
løbet og fristen for klage udløber når anklager har forladet
baneanlægget.
-
Begge parter skal høres på stedet,
undtaget hvis synderen vælger at tage flugten hurtigt.
-
Kan dialogen mellem de implicerede
parter ikke foregå på en sober facon, kan løbsledelsen dømme for
dårlig opførsel
-
Domme kan afsiges på stedet, men
kan også afventes hvis der er videooptagelser der skal undersøges
først.
-
Hvis en anklage ikke har brudt
reglerne vil anklager modtage straf for at bruge løbsledelsens tid
unødigt.
|
|
|
Generel
praksis |
Sanktioner som Baneobservatører/ Løbsleder eller
Dommer kan tildele en kører:
-
Synderen selv: Give pladsen tilbage
til forurettet inden for 1 omgang. Det skal
også betegnes som en undskyldning.
-
Baneobservatører: Gives pladsen ikke
tilbage kan man idømmes en Stop and Go straf
i løbet ved at få forevist skilt, hvor man
skal i pit og løbe 360 grader rundt om
karten. Hvis forseelsen sker sidst i løbet,
og man kan ikke nå at uddele skiltet, vil
man modtage nedenstående straf.
-
Ignorer man Stop and Go straf, hvis man
mener man ikke er berettiget til straffen,
kan man efterfølgende som minimum blive
idømt 20 sek. straf i løbsresultatet hvis
Løbleder dømmer tiltalte.
-
Forseelser kan overses af observatører, og
her vil almindelig praksis være at man
indgiver en protest efter løbet til
løbsleder.
Ved strengere straffe, kan Løbsleder / Dommer
uddele følgende straffe:
-
Den dømte kan rykkes imellem 5 og 20 pladser
(udenom DTC og kun i negativ retning)
tilbage på gridden til efterfølgende løb.
(Kan alle strafplaceringer ikke tages til et
løb, ryger resten af straffen videre til
næste løb).
-
Den dømte kan udelukkelse til næstkommende
løb i GK98-regi.
|
|
|
-1 point |
Man indgiver en uholdbar klage til
løbsledelsen som ikke finder brud på reglementet. |
-2 point |
En simpel påkørsel ved fejlslagent
overhalingsforsøg eller andet kan man give pladsen tilbage til
forurettet inden for 1 omgang i løbet. |
-5 point |
En simpel påkørsel ved fejlslagent
overhalingsforsøg eller andet og pladsen gives ikke tilbage kan
man idømmes en Stop and Go straf i løbet ved at få forevist
skilt, hvor man skal i pit og løbe 360 grader rundt om karten.
Kan man ikke nå i pit tillægges man 20 sek. straf i
løbsresultatet.
|
-8 point |
En så slem påkørsel at løbsledelsen ikke kan
fortolke om det var bevidst eller ubevidst handling og man
rykkes imellem 5 og 20 pladser tilbage på gridden til
efterfølgende løb. |
-10 point |
En bevidst
påkørsel af anden kører giver udelukkelse til næstkommende løb. |